Time flies! - Reisverslag uit Gwangju, Zuid-Korea van Maaike Os - WaarBenJij.nu Time flies! - Reisverslag uit Gwangju, Zuid-Korea van Maaike Os - WaarBenJij.nu

Time flies!

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

02 September 2014 | Zuid-Korea, Gwangju

Hoi lieve iedereen!

Het voelt alsof ik het eerste reisverslag gister pas heb geschreven, maar dat is inmiddels ook alweer 3 dagen geleden! De dagen gaan echt heel snel voorbij, we doen ontzettend veel op een dag dus voordat je het weet is er weer een voorbij!

Zondag hebben we flink uitgeslapen en zijn we tegen 2 uur gaan ontbijten bij een restaurantje hier op de campus, vlak onder onze dorm. Daarna nog weer even uitgerust op de kamer en tegen 5 uur met een van onze Koreaanse buddy's afgesproken. We hebben de bus gepakt naar downtown Gwangju, wat echt ge-wel-dig is! De Aziaten houden echt van uithangborden en neon, dus je kijkt je ogen uit overal in de straten. Er zijn megaveel eettentjes en ook heel veel kleding-, schoenen- en souvenirwinkels. De grote ketens als H&M, Starbucks, McDonald's en Baskin-Robbins kennen ze hier ook allemaal. We hebben even gestruind door de straatjes en zijn onder andere de H&M binnen geweest, maar het is echt onmogelijk voor ons om een beetje fatsoenlijk te winkelen hier. De maten zijn zooo klein, een XL hier is echt een maatje XS bij ons. Wij als lange Nederlanders kunnen daar natuurlijk weinig mee :p We vroegen onze buddy ook nog hoe het komt dat alle Aziatische meisjes zo dun zijn (ze zijn echt eng dun en eten best veel), volgens haar kwam het omdat ze heel veel stress hebben over school en over goed presteren, dat ze gewoon af blijven vallen hoeveel ze ook eten. Weird!! Wij waren best een beetje jaloers haha. Na het shoppen lekker even gegeten bij een typisch Koreaans restaurantje waar je een grote pan midden op tafel krijgt met rijst en kip en groentes, wat erg lekker was! Helaas was ik nog niet echt gewend aan het andere soort eten en kreeg ik niet heel veel weg.

Maandag begon onze dag met weer uitslapen, ontbijten bij hetzelfde tentje als zondag en even naar de kantine om ons in te schrijven voor het meal plan, zodat we hier tijdens het ontbijt, de lunch en het avondeten kunnen eten als we willen. Daarna zijn we naar het kantoor van onze coordinator gelopen (echt, we lopen kilometers per dag hier op de campus per dag -> als ik een stappenteller zou hebben zou ik me rot schrikken) om vakken te veranderen want ons rooster was een chaos. Alle vakken waren op dezelfde tijd en de helft bleek toch niet in het Engels te zijn maar gewoon vrolijk in het Koreaans. Het is echt een uitzondering als je hier iemand vind die een beetje fatsoenlijk Engels spreekt, zelfs de professors hebben niveautje steenkolen Engels. Iedereen aanbidt ons ook echt omdat wij zo goed Engels praten. Daarna hadden we nog een uurtje orientation om 3 uur, wat eigenlijk bestond uit uitleg voor de internationale studenten. Daarna om 6 uur een spetterend welkomstfeest gehad (ha-ha) waarbij we een soort quizje deden met de internationals en pizza gingen eten in een lokaal op school. Het is zo bizar, iedereen wil met ons op de foto, zelfs de internationale studenten. Wij als Europeanen zijn uitzonderlijk lang, blank en hebben veelal krullen of blond haar en dat zijn ze absoluut niet gewend hier. Ze behandelen ons echt als celebrity's, heel raar!! Na dit feestje zijn we nog met een groep van ongeveer 30 internationals (eigenlijk allemaal Europeanen, op een paar Amerikanen na) naar een barretje geweest bij de backgate area van de campus. Dit was echt super gezellig en heel leuk om iedereen te leren kennen! We hebben gelijk plannen gemaakt voor aankomend weekend, want we hebben alweer vakantie van zaterdag tot en met woensdag!

Vandaag begonnen de lessen dan echt, ik had van 10:30-12:00 Strategic Management, wat echt de basis is van wat we in Groningen allang hebben geleerd. Het bestond vandaag alleen uit een voorstelrondje (in het Engels) wat de meeste Koreanen echt onvoorstelbaar spannend vonden. Ze spreken amper Engels en de meeste van hun nemen een Engels vak om Engels te kunnen leren, niet om het vak zelf.

Na de lunchpauze, die elke dag van 12:00-13:30 duurt, had ik Human Resource Management. Hier keek ik naar uit, leek me een heel leuk vak, maar de professor begon vrolijk in het Koreaans te babbelen, dus na een beetje handen en voetenwerk bleek ze het niet in het Engels te geven. Meteen maar weer weggegaan en weeeer een ander vak gekozen. Als het goed is heb ik m'n vakken nu rond en zijn ze ook allemaal Engels, maar wel op een heel laag niveau.

Het was vanaf vanmiddag erg slecht weer hier, we hebben echt de hele namiddag en avond stortregen gehad. Het regenseizoen komt aan z'n eind hier, maar dit was nog even een flink staartje ervan. Het blijft ondanks de regen nog wel super warm, dat scheelt! We wilden eigenlijk met 2 Poolse meisjes downtown gaan winkelen, maar we hebben maar besloten om een uurtje later te gaan en gewoon wat te gaan eten bij de backgate (dat is 10 minuutjes lopen over de campus dus lekker dichtbij). Heerlijk gegeten, m'n maag begint eindelijk een beetje te wennen aan het eten dus ik krijg eindelijk wat binnen. Daarna nog even bij de Starbucks geweest en omdat het zo slecht weer was zijn Sophie en ik maar lekker op bed geploft met een filmpje en een zak chips.

Morgen weer een dagje met lessen, gelukkig zijn de lessen hier kort en heb je er niet zo veel op een dag! Dit weekend staan er allemaal leuke plannen in het verschiet, dus we kijken uit naar vrijdag!

Liefs uit Korea!!

• 03 September 2014 - 20:36

Anouk Tapper:

Heee Maaike!

Super leuk je berichtjes te lezen. Je maakt alweer genoeg mee merk ik:p geniet ervan!!

Liefs Anouk