2 maand verder - Reisverslag uit Gwangju, Zuid-Korea van Maaike Os - WaarBenJij.nu 2 maand verder - Reisverslag uit Gwangju, Zuid-Korea van Maaike Os - WaarBenJij.nu

2 maand verder

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

11 November 2014 | Zuid-Korea, Gwangju

Nou.. waar iedereen het al over had is waar; lastig bij te houden die reisverslagen!

De laatste update was al van half september en dat is alweer 2 maand geleden. Sindsdien is er veel gebeurd! 21 september werd ik 20, wat we hier heel goed hebben gevierd in de clubs downtown. Doordeweeks worden de ochtenden gevuld door school (gelukkig maar 3 uurtjes per dag), en verder vooral veel leuke dingen! De bowlingbaan, bioscoop, kroeg en poolhal zitten allemaal om de hoek, dus daar zijn we veel avonden te vinden. De lessen vallen best tegen helaas. Het is heel gezellig met iedereen en daarom zeker niet vervelend, maar het niveau is heel laag en de lessen worden hier heel raar gegeven. Vaak wordt er over dingen gediscussieerd die niet eens relevant zijn voor het vak, en de docenten zijn niet altijd even capabel om les te geven (dat is nog netjes uitgedrukt). Maargoed, beter zo dan dat we hier omkomen in de studie natuurlijk, studeren komt in Groningen wel weer! In september was het nog hoog zomer hier en was er bijna elke avond iets op de campus te doen. Heel veel festivalletjes, muziek, eetstandjes en feestjes, wat echt leuk was om elke keer naartoe te gaan! Het laatste weekend van september zijn we naar een food festival in de buurt geweest, wat neer kwam op een gigantisch terrein met alleen maar stands met Koreaans eten. We gingen met een groep vanuit de uni en hebben lekker geluncht. Naast het terrein was het bamboo forest, wat heel mooi was om doorheen te lopen! Er stonden gigantisch hoge bamboestruiken om je heen en in het midden van het bos stond een hele mooie tempel in een mooi heuvelachtig landschap. De natuur is hier echt onwijs mooi!

Het eerste weekend van oktober zijn we naar Seoul geweest met een grote groep. Dit was echt een heel leuk weekend, Seoul is zo'n geweldige stad! We zaten in een hostel in de wijk Itaewon, wat bekend staat als relatief goedkope, jongeren/buitenlanders wijk. Het was echt een heel gezellig deel van de stad bij alle uitgaansgelegenheden, dus dat kwam goed uit! We hebben veel van de stad gezien, en hebben een tempel tour gedaan langs de mooiste tempels van Seoul. Deze tempels liggen vaak in prachtige parken en door het mooie weer (nog steeds volop zon en tegen de 30 graden) was het een plaatje om te zien! Ook zijn we naar het war memorial geweest van de Korea oorlog, waar alle tanks en vliegtuigen opgesteld stonden en veel uit de oorlog te zien was. Dit monument was erg indrukwekkend, je krijgt hier toch wel veel mee van de geschiedenis tussen beide landen en hoe heftig het allemaal is.

Het weekend erna ben ik voor 4 dagen in m'n eentje naar Taiwan gevlogen om Jolien op te zoeken! Ze doet dezelfde studie en zit net als mij een semester in Azië, en het was echt super leuk om haar weer te zien!! Ze woont in een appartement midden in Taipei waar ik mooi het hele weekend kon overnachten. De eerste avond waren we uitgenodigd in een club op een hele hoge verdieping van een wolkenkrabber (uitzicht!!) waar we onbeperkt de bar mochten gebruiken. De volgende ochtend dus maar iets uitgeslapen en vervolgens lekker toerist gespeeld in Taipei. 's Avonds heerlijk film gekeken in bed en het nodige bijgekletst, en de dag erna goed gewinkeld en later naar de dierentuin geweest. De dierentuin ligt op 10 minuutjes afstand van de stad, wat heel lastig voor te stellen als je midden in de chaos van de stad staat, maar het was een mega park waar we heerlijk de hele middag rond hebben gelopen. 's Avonds hadden we een verjaardag van een Taiwanees meisje in een club, dus zondag maar weer uitgeslapen en toen was het helaas ook alweer tijd voor mij om te gaan. Heel gek dat we elkaar zomaar zagen in het verre Azië, doet maar weer beseffen hoe lucky we zijn!

Het weekend erna zijn we voor de verandering maar op de campus gebleven, en het weekend daarna moesten we er helaas aan geloven; de eerste uurtjes studeren. We hadden 27&28 oktober 4 midterms, maar ze waren echt ontzettend makkelijk. 2 tentamens gehaald met een A+ en B+, en de andere krijgen we niet terug voor de final exams. Dit zou namelijk de Koreaanse studenten heftig demotiveren in het geval ze een slecht cijfer hadden, en leraren zijn bang dat ze opgeven... Zo raar zit het schoolsysteem hier in elkaar. De Koreanen begonnen ook allemaal een paar weken van tevoren met leren, terwijl wij in 2 dagen alle lesstof in ons hoofd hadden. Ze zijn echt panisch wat betreft schoolresultaten en ze worden op school ook nog eens onder druk gezet dat alles van hun schoolprestaties afhangt. Gelukkig maken wij ons hier geen zorgen om en waren we de rest van de week lekker vrij! Die tijd hebben we maar gebruikt om te shoppen voor een middagjapon (jaja) voor de ontmoeting met onze koning en koningin! De dresscode zei dat we een jurk tot de knieën aan moesten, wat best onmogelijk te vinden bleek hier in het kleine-korte-jurkjes Gwangju. Ongeveer 30 jurkjes later hadden we er gelukkig allebei een gevonden en konden we uitgeput terug naar de campus. Vrijdag 31 oktober gingen we voor 2 dagen op fieldtrip met de universiteit. We hoefden voor het hele weekend minder dan €15,- te betalen, terwijl al-les voor ons betaald werd. Dat de universiteit zo'n belachelijke som geld krijgt elk jaar voor uitwisselingsstudenten merken we goed en er wordt goed gebruikt van gemaakt! We begonnen de dag met een bezoek aan de Kia fabriek hier in Gwangju, wat blijkbaar heel lastig is om überhaupt een bezoek aan te brengen, laat staan voor buitenlanders. We hebben een rondleiding gehad door de hoogautomatische fabriek, super gaaf om te zien! Daarna met de bus naar een folk village waar we hebben geluncht, en vervolgens met de bus naar een gigantische staalfabriek waar we weer een rondleiding kregen door de fabriek. Ook dit was heel uniek en gaaf om te zien! Hierna zijn we met de bus doorgereden naar ons resort in Tongyeong, wat op een adembenemende plek aan de kust lag. Het resort had appartementen voor 5 personen, die 500 dollar per nacht schenen te kosten (waar wij dus nog steeds niks voor hoefden te betalen). Het was ook echt bizar mooi en luxe allemaal, we hadden uitzicht op tientallen eilandjes in de zee en hadden een jacuzzi op ons balkon en een zwembad naast de deur. In het resort hebben we gegeten en 's avonds moest iedereen een presentatie houden over zijn land (om het toch nog maar een beetje een 'studie'weekend te houden). Ondertussen deelde professor Ko, de baas van de business department op de uni, vrolijk alcohol uit dus heel serieus waren de presentaties niet. Na de presentaties nodigde prof. Ko ons uit om in zijn appartement allemaal te komen drinken, en hij heeft voor iedereen bier en soju (de Koreaanse likeur) gekocht. Dit was natuurlijk garantie voor een hele leuke avond! De dag erna zijn we om 11 uur weer vertrokken met de bus naar een plaats verderop voor lunch, en daarna met de bus naar een plaats aan de kust waar we honderden trappen op zijn geklommen naar de top van de berg, waar een prachtige tempel stond en het uitzicht echt heel bijzonder was. Daarna met de bus naar een restaurant gegaan en toen op terugreis naar de campus. Een heel vermoeiend maar heel geslaagd weekend!

Dinsdag 4 november zijn we naar Seoul geweest waar we dan eindelijk de koning en koningin mochten ontmoeten! We kwamen om half 3 aan bij the Shilla, wat een gigantisch luxe hotel is midden in Seoul. Na een korte receptie en uitleg over wat ging gebeuren kregen we een aankondigingskaartje met je naam en functie en mocht je doorlopen naar het koningspaar. Vervolgens werd je door middel van het kaartje aangekondigd en mocht je ze een hand geven. Daarna naar een nieuwe zaal voor nog een receptie, het koningspaar ging daar met alle prominente gasten in gesprek en wij hebben gezellig wijntjes gedronken met alle andere studenten uit Groningen die ook waren uitgenodigd. Daarna gaf de koning nog een toespraak en na heel trouw het volkslied te hebben gezongen gingen ze weer weg. Het was heel bijzonder om mee te maken, we voelden ons toch wel vereerd dat we bij zoiets aanwezig mochten zijn! We zijn zelfs nog op tv geweest, dus we waren helemaal trots haha!

Afgelopen weekend zijn we naar Daegu geweest met z'n 10en, waar een andere groep Nederlandse studenten zaten. We zijn met hun en de andere internationals uitgeweest, wat super leuk was! Het uitgaansleven daar is veel groter en drukker dan bij ons en hier hebben we goed gestapt. Overdag niet bijzonder veel gedaan, maar het is een super leuke stad, veel westerser dan Gwangju! Ook leuk om de grote groep internationals daar te ontmoeten, daar is de groep echt veel groter dan bij ons omdat de stad ook veel groter is. Zondag raakte de thermometer de 20 graden nog, dus we hebben een heerlijk dagje gehad in de stad nog!

Overdag is het hier telkens nog prachtig weer en de zon maakt het nog goed warm, daardoor nog echt niet het gevoel dat het al half november is! 's Avonds en 's nachts wordt het wel echt bar koud, dus heb nu m'n eerste flinke verkoudheid helaas te pakken. Dit weekend blijven we hier op de campus, en volgende week donderdag kan ik na lang wachten ein-de-lijk Marleen en Jesper ophalen!! Vind het echt super gaaf dat ze komen en heb er onwijs veel zin in. Ze blijven 2 dagen hier in Gwangju, dan gaan we 2 dagen naar Jeju (een heel mooi eiland ten zuiden van Zuid-Korea), waarna we de rest van de 6 dagen in en om Seoul gaan doorbrengen. Er staat onder andere nog een bezoek aan de DMZ gepland, waar ik echt heel erg benieuwd naar ben. 30 november stappen zij weer op het vliegtuig naar huis en begin ik alweer aan de laatste 3 weken hier voordat ik 21 december op het vliegtuig naar huis stap! Ik ben sowieso de helft vergeten te vertellen maar de tijd is echt voorbij gevlogen tot nu toe. Het is bizar en niet leuk om te beseffen dat het zo snel gaat en dat het einde toch wel heel snel nadert nu. Ik geniet hier echt met volle teugen, het is een grote vakantie eigenlijk met veel tripjes en met een hele leuke groep mensen om ons heen. Zal wel weer wennen zijn als ik straks terug ben in Nederland, maar toch heb ik daar ook wel weer heel veel zin in!

Tot snel!

• 11 November 2014 - 18:10

Berny:

Hoi Maaike. Wat een leuk verslag, wat maak jij daar veel mee! Mooi, om zoveel mooie mensen daar te ontmoeten. Zowaar ook nog wat studeren, begrijp ik....:-)
    Je hebt zo een fantastische ervaring in "je rugzak", die niemand je meer afpakt. Dit is denk ik een belevenis die je nooit meer vergeet. Geniet er nog van, zeker ook straks samen met Marleen en Jesper!
    Liefs, Berny